پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر تمام ابعاد زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده و باعث شده که شکل بسیاری از مشاغل دچار تغییر شود و بهبود یابد. حمل و نقل یکی از جنبه‌های اساسی در زندگی مدرن است و امروزه ما از سیستم حمل‌‌و‌نقل برای سفر، حمل کالا و... استفاده می‌کنیم؛ اما حمل و نقل سنتی پر از مشکلاتی همچون: تاخیر در کنار هدر رفتن زمان، عدم شفافیت، واسطه‌گری، ناکارآمدی در تخصیص بار و... است که این موضوع باعث می‌شود که نتوانیم آن را چندان قابل اتکا بدانیم.

برای حل تمامی این مشکلات حمل و نقل هوشمند به عنوان یک فناوری نوظهور می‌تواند این مشکلات را حل کند. حمل و نقل هوشمند با استفاده از داده‌ها، هوش‌مصنوعی و سیستم مدیریت یکپارچه با هدف بهبود کارایی، ایمنی و پایداری حمل و نقل استفاده می‌شود. سیستم حمل و نقل هوشمند نه تنها تجربه حمل و نقل گذشته را تغییر می‌دهد بلکه نحوه کارکرد صنعت باربری را نیز متحول می‌سازد.

در این مقاله ما قصد داریم به تازه‌ترین تحولات در سیستم حمل و نقل ایران و نقش مهم سیستم حمل و نقل هوشمند‌ در باربری بپردازیم و مزایای آن را به طور کامل شرح دهیم. با ما در دنیای پر از ابتکار حمل و نقل هوشمند و باربری آنلاین در آنی‌باران همراه باشید.

 

حمل‌و‌نقل هوشمند چیست؟

طبق تعریف جهانی، سیستم حمل و نقل هوشمند یا Intelligent transportation system را می‌توان مجموعه‌ای از فناوری‌های پیشرفته کاربردی مربوط به روش‌های حمل‌و‌نقل و مدیریت ترافیک دانست که از داده‌ها، ارتباطات مختلف و کنترل برای بهبود کارایی و پایداری سیستم حمل‌و‌نقل زمینی استفاده می‌کند. ITS شامل طیف گسترده‌ای از امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پیشرفته در کنار بهره بردن از تجهیزات مخابراتی است که اطلاعات مختلف را به طور مداوم برای تحلیل ترافیک، ایمنی جاده، انتخاب بهترین مسیر و در بهره بردن از حداکثر کارایی حمل و نقل استفاده می‌کند.

 

حمل و نقل هوشمند در ایران

مزایا حمل و نقل هوشمند در ایران

به علت مزایا بسیار و رفع‌ بسیاری از مشکلاتی که در حمل بار با آن مواجه هستیم، حمل و نقل هوشمند (ITS) در کشور ایران در سال‌های اخیر مورد توجه‌ ویژه‌ای قرار گرفته است. اکنون بهبود زیر ساخت برای توسعه این فناوری از سمت مراجع مختلف کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان در برنامه قرار گرفته است.

هوشمند سازی فرآیند حمل بار در ایران به عوامل متعددی از جمله زیر ساخت شهری و جاده‌ای، هوشمند سازی خودروها و ایجاد یک بستر هوشمند که باید توسط شرکت ها انجام شود، صورت می گیرد. بخش درون شهری این فرآیند به شهرداری و بخش جاده به وزارت راه‌ و سازمان راهداری و حمل‌نقل جاده‌ای کشور وابسته است که اکنون بخشی از آن به صورت دوربین‌های کنترل کننده و سامانه‌های مختلف توزیع بار دیده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در سیستم حمل‌و‌نقل هوشمند، بهره بردن از خدمات شرکتی است که هوشمند بودن را بتواند در کنار باربری به صورت حرفه‌ای پیش ببرد و با مشکلات رانندگان و صاحبان به طور دقیق آشنا باشد. تیم آنی‌باران که متشکل از متخصصین لجستیک و مهندسین آی‌تی است که در حال حاضر به عنوان یک شرکت فعال در این حوزه است و تمام تلاش ما بر این است که بسیاری از مشکلات حمل و نقل سنتی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت را با استفاده از فناوری‌های مدرن حل کنیم.

 

مزایا استفاده از حمل و نقل هوشمند

جواب به این سوال که چرا باید از خدمات حمل‌و‌نقل هوشمند استفاده کنیم؟ تا حد زیادی به مزایا و برتری‌های سبک مدرن باربری نسبت به نوع سنتی بستگی دارد که ما قصد داریم این موارد را به طور دقیق برای شما شرح دهیم:

جاده های هوشمند مدرن خارج از ایران

·         حذف واسطه‌ها: وجود واسطه‌ها در حمل‌و‌نقل باعث ایجاد شرایط ناعادلانه شده و باعث هدر رفتن هزینه و زمان رانندگان و صاحبان‌کالا می‌شود. در حمل و نقل هوشمند اکثر مراحل توسط سیستم‌های نرم‌افزاری انجام می‌شود، از طرفی واسطه میان صاحب‌بار و رانندگان از بین می‌رود و تمام مراحل به شفاف‌ترین شکل ممکن صورت می‌گیرد.

·         بار برگشتی: شرکت‌های حمل و نقل هوشمند می‌توانند مشکل نبود باربرگشتی که یکی از مهم‌ترین مشکلات رانندگان عزیز است را برطرف کنند. منتظر ماندن برای بار در شهرهای مختلف از طرفی پیدا نشدن بار برگشتی می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. ما این موضوع را به خوبی درک کرده‌ایم و به همین دلیل آنی‌باران تمرکز ویژه‌ای روی تضمین بار برگشتی برای رانندگان دارد.

·         امکان پایش لحظه‌ای بار: یکی از مزیت‌های مهم دیگر قابلیت پایش و کنترل لحظه‌ای بار است که در فرآیند حمل کالا، شما به طور مداوم در جریان جزئیات قرار خواهید گرفت و در صورت بروز هر مشکلی می‌توانید در جریان آن قرار بگیرید و به شرایط جاده و بار نظارت داشته باشید.

·         مدیریت بهتر: یک موضوع مهم در هنگام تحلیل و جمع‌آوری داده‌ها مدیریت آن‌هاست. مدیریت پکپارچه در سیستم حمل‌و‌نقل هوشمند باعث می‌شود که نظارت و شناسایی مشکلات سیستمی آسان‌تر باشد و با کارایی بهتر انجام شود. مزایا مدیریت هوشمند به موارد فوق محدود نیست بلکه در آینده و با بهبود زیر ساخت‌ها انتظار می‌رود که در تمام مراحل اعم از کنترل ترافیک، شناخت مشکلات جاده‌ای و تعمیر شاهد مدیریت و اصلاح مشکلات باشیم.

·         بازدهی بیشتر: استفاده از سیستم کارآمدتر و بهره بردن از داده‌های دقیق در کنار ویژگی‌هایی همچون مدیریت بهتر، بازدهی حمل‌و‌نقل هوشمند را به طرز قابل توجهی نسبت به سیستم سنتی افزایش می‌دهد.

·         امنیت بیشتر: یکی از موضوعات مهم برای صاحبان بار امنیت‌بار است و از طریق حمل و نقل هوشمند بارنامه‌ها به صورت الکترونیکی صادر می‌شود و امکان دستکاری آن در کمترین حالت ممکن است. از طرفی سوابق رانندگان می‌تواند در دسترس صاحب‌بار قرار گیرد و این موضوع در ویژگی‌های کنترل ویژه باعث می‌شود که امنیت بار به حداکثر خود برسد.

·         شفافیت: الکترونیکی بودن و حداقل دخالت باعث می‌شود که هزینه‌ها و مشخصات بار در شفاف‌ترین حالت ممکن باشد و از طرفی دیگر هزینه‌ها به صورت آنلاین واریز شوند و امکان خطا به حداقل می‌رسد.

·         صرفه جویی در زمان: زمان را می‌توان مهم‌ترین دارایی هر شخصی دانست که این موضوع هم برای صاحبان بار و هم رانندگان صدق می‌کند. بخش اعظمی از زمان رانندگان در صف‌های بار و منتظر ماندن برای بار هدر می‌رود. همچنین مقدار زیادی از زمان صاحبان بار برای تماس گرفتن با شرکت‌های باربری برای یافتن راننده مورد نظر و هماهنگی‌های مختلف صرف می‌شود. این موضوعات در کنار هم باعث می‌شوند زمانی را که می‌توان به سایر فعالیت‌ها اختصاص داد صرف چنین مسائلی شود. با استفاده از حمل‌ونقل هوشمند اکثر این موارد به طور خودکار صورت می‌گیرد و حل می‌شود و دیگر نیاز نیست برای هرکدام از مراحل ساعت‌ها زمان صرف کنید.

·         کاهش هزینه‌ها: کاهش هزینه‌ها یکی از اهداف اصلی سیستم حمل و نقل هوشمند است. با وجود حذف واسطه و نبود صف‌های طولانی بار بهره‌وری افزایش پیدا کرده و هزینه‌هایی همچون مصرف سوخت و استهلاک از طرفی دیگر کاهش پیدا می‌کند که همه این موارد در کنار هم منجر به افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های جاری خواهد شد.

·         کاهش ترافیک و آلودگی هوا: سیستم‌های حمل و نقل هوشمند داده‌های عظیمی را تحلیل و پردازش می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود که تاخیر در اثر ترافیک به حداقل برسد. از طرفی دیگر به لطف این قابلیت و انتخاب بهترین مسیر برای حمل‌ونقل ازدحام کاهش می‌یابد و این موضوع منجر به صرفه‌جویی در سوخت و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی خواهد شد.

·         اطلاع رسانی به شکل بهتر: یکی از مزایا بهره بردن از سامانه هوشمند حمل و نقل اطلاع‌رسانی دقیق‌تر و نمایش تغییرات مختلف در سریع‌‌ترین زمان ممکن است. با این روش در اسرع وقت می‌توانید از وضعیت محموله‌ها یا تصادفات جاده‌ای آگاه شوید و در صورت ایجاد تغییرات مجددا بتوانید برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهید.

 

آینده حمل و نقل هوشمند

حمل بار به شیوه مدرن

حمل و نقل هوشمند پتانسیل زیادی برای بهبود حمل‌بار در جهان و ایران دارد. این فناوری می تواند به کاهش ترافیک، افزایش ایمنی، بهبود شفافیت، صرفه‌جویی در زمان و هزینه، کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی تمام اقشار جامعه کمک بسزایی کند.

با پیشرفت تکنولوژی و علاقه زیاد رانندگان به شیوه جدید حمل و نقل، انتظار می رود حمل و نقل هوشمند در آینده به طور فزاینده‌ای رایج شود. ارگان‌های مختلف و شرکت‌ها در تمام جهان در حال سرمایه گذاری در جهت توسعه حمل و نقل هوشمند هستند و انتظار می رود این فناوری در سال های آینده به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گیرد و جایگزین شیوه سنتی شود.

 

چالش‌ و مشکلات مسیر هوشمند سازی حمل بار

در حال حاضر شیوه مدرن حمل‌بار را می‌توان نوعی فناوری نوظهور دانست که هنوز در حال توسعه است و همانند هر فناوری‌ای با چالش‌هایی مواجه است. از میان چالش‌های پیش رو حمل و نقل مدرن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه توسعه: ایجاد زیرساخت نرم‌افزاری و طراحی بستر پرتال‌های نرم‌افزار و توسعه اپلیکیشن باربری می‌تواند هزینه‌بر باشد.

مقبولیت: کسب‌و‌کارها و رانندگان زمان نیاز دارند تا با فناوری جدید هماهنگ شوند و از آن استفاده کنند.

قوانین و مقررات: باید قوانین و مقررات جدیدی وضع شود تا استفاده ایمن و بهینه فناوری‌های حمل‌و‌نقل هوشمند امکان‌پذیر شود.

مشکلات زیرساخت: اکنون مشکلاتی در زیر ساخت‌های جاده‌ای مشاهده می‌شود که در آینده انتظار می‌رود که این چالش‌ها حل شوند.

 

جمع بندی

حمل بار به شیوه مدرن در جهان هوشمند

در کل سیستم حمل و نقل هوشمند یک پدیده نوظهور با پتانسیل رشد برای بهبود فرآیند حمل بار است. این تکنولوژی به آسانی می‌تواند اکثر مشکلات شیوه سنتی را کنار بزند. شرکت آنی‌باران نیز یک شرکت پیشرو در حوزه حمل‌و‌نقل است که با استفاده از فناوری‌های روز سعی می‌کند، فرآیند حمل‌و‌نقل هوشمند را به بهترین شکل مدیریت کند و در این موضوع ویژگی‌های مثبتی را برای صاحبان بار و رانندگان فراهم آورد. برای استفاده از امکانات متعدد و آشنایی با خدمات ما کافی است که به صفحه برنامه باربری آنلاین آنی باران مراجعه کنید.